Kane & Lynch 2: Dog Days

Johan Hallstan 13:28 30 Aug 2010

Med överblivet Michael Mann-kapital fortsätter IO Interactive att utforska spelvärldens mest osympatiska duos vardagsbestyr. 

 Det börjar riktigt bra. Olikt pladdriga genrekamraterna ödslar inte Kane & Lynch 2 tid på något så trivialt som framställning. Kane är på besök hos Lynch i Shanghai för en sista deal. Något fuckas upp rejält och de båda farbröderna tvingas till att springa sydostasiatiskt gatlopp. Det hamnar förstås i trakterna kring blodig vansinnesfärd. Häftigt iscensatt med närgången dv-kamera, som avbildar stadens skitiga gränder genom grynig lins. Visuellt påminner greppet lite om en Man Bites Dog för YouTube-generationen. Det är något jag beundrar IO för. Tyvärr misslyckas den danska spelstudion med att bära upp de otaliga eldstridernas med någon sorts tyngd eller dramaturgisk finess. De lätt efterblivna fienderna jönsar mest runt och det blir tjatigt. Det är synd, för jag vill inget hellre än att se IO göra riktigt grymma spel. Istället stärker man ytterligare positionen som det lilla företaget som nästan nådde fram. 

Utvecklare: 
Stad: 

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.