Duke Nukem Forever

Johan Hallstan 16:23 6 Jul 2011

Teologer bör genast ta notis, helvetet har uppenbarligen frusit till is. Efter sanslösa 14 år av problemfylld utveckling släpps till slut Duke Nukem Forever – spelvärldens svar på Guns N’ Roses Chinese Democray.

1996 framstod spelkaraktären Duke Nukem som en träffsäker pastisch på åttiotalets actionhjältar. 2011 sållar han sig istället till dem. Samma obehagskänsla som vilade över pensionärsrykaren The Expendables går igen i misogyna Duke Nukem Forever. Spelet är i alla fall konsekvent i att kännas omodernt, oavsett om det gäller oneliners, handfallna försök till att chockera eller spelmoment som kändes träffsäkra för ett decennium sedan.
Om T.S. Eliot hade varit en man av tiden, spelkritiker (och vid liv) hade han förmodligen twittrat ”Efter 14 år lanseras Duke Nukem Forever inte med en smäll utan en snyftning”.

Plattform: 
Utvecklare: 
Stad: 
Genre: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.