Call of Duty: Modern Warfare 2

Johan Hallstan 17:16 23 Nov 2009

Call of Duty: Modern Warfare 2 har på förhand kallats årets största nöjeshändelse, och det kan mycket väl vara sant. Infinity Ward förvaltar arvet av generationens bästsäljare och bygger sin senaste actionrykare för mångmiljonpublik efter det första spelets numera välbekanta fond.

Med sträng Hollywood-regi speglar berättandets multipla perspektiv en värld på kärnvapenkrigets rand. Upptakterna får förvisso sitt avstamp i föregångaren, men här finns också mer subtila undertoner av den mer Ken Levineska skolans berättarkonst. Och är man dessutom på humör ligger parallellen till Bush-administrationens krig mot terrorn aldrig speciellt långt bort. Det är en omtumlande, påträngande och skoningslös resa som redan i den första akten kopplar ett strupgrepp omöjligt att slita sig från.
Ur ett mer, ska vi säga, socialt perspektiv expanderar Modern Warfare 2 seriens patenterade multiplayer på osedvanligt bred front. Här har Infinity Ward också som av bara farten roat sig med att skapa små geniala co-op-scenarion för munsbitsgenerationen. Och för er som mot förmodan har missat det rör det sig om årets hittills bästa spel. Jag tvivlar på att något av det som kommer efter kommer att revidera den uppfattningen. –JH

Plattform: 
Stad: 
Genre: 
0 Kommentera

Tidskriftspriset 2012

Nöjesguiden är Årets Tidskrift Digitala Medier 2012.

Läs mer

Fler spelrecensioner

80 Days

 

80-days.jpg

80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.

 

Gods Will Be Watching

gods-will-be-watching.jpg

Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.