Just som de mer, ska vi säga, kommersiellt drivna delarna av spelbranschen börjat känns allt för enkelspårig dyker Tim Schafer upp med sitt efterlängtade rockepos Brutal Legend. Här ger Grim Fandango-mannen uttryck för sitt tonårsjags uppdämda hårdrockfantasier, samtidigt som han genom en välskriven historia gör upp med emorockare såväl som hair metal-band. Och det är förstås så det ska vara i en spelvärld som helt är uppbygd som en öronbedövande kärleksförklaring till de allra festligaste klichéerna från ett par decennier av metallomslag. Samtidigt är det också genom den visuella och narrativa kompromisslösheten som de oinspirerade uppdragen blir en sådan stark kontrast. Och för att vara ett spel som varit under utveckling i fyra år känns Brutal Legend förvånansvärt framstressat. Det är också anledningen till att jag mot slutet kommer av mig i lovsången. Den enformiga eftersmaken av Assassin's Creed har blivit allt för stark.
Utvecklare:
Stad:
Genre:
Fler spelrecensioner
Recension: Football Manager 2017
"Ofta känns det som att man skriker sina taktiska instruktioner till en vägg."
Ori and the Blind Forest
Castlevanias och Metroids främste arvinge är här. Och det är mer än bara ögongodis!
Spelrecension: Bloodborne
Blytung atmosfär, smart speldesign och en utmanande svårighetsgrad borgar för många timmar spelglädje.
The Vanishing of Ethan Carter
Michael Gill har besökt platsen som har mer att gömma än Twin Peaks och Bright Falls tillsammans.
80 Days
80 Days är en slags interaktiv novell, där du samtalar dig över kontinenter – med målet att varva jorden på under 80 dagar. Huvudkaraktären i Jules Vernes originalsaga, Phileas Fogg, är en sidokaraktär och spelaren styr istället Foggs franske assistent, Jean Passepartout.
Gods Will Be Watching
Det finns ingen binär, svart/vit, god/ond värld. Verkligheten är mer komplex än så. Det är ett av Gods Will Be Watchings huvudteman. Ett retrodoftande peka och klicka-äventyr (minns ni Monkey Island? Day of the Tentacle?) som utspelar sig i en rad olika fasta scener. Varje scen går ut på att spelaren ska lösa ett problem genom dialog och handling.