Wild Nothing – Life of Pause

Sara Berg 00:00 20 Feb 2016

Hade inte ”drömmigt” blivit ett modeord inom livsstilsbloggvärlden långt senare, hade det varit perfekt för att beskriva artister som Wild Nothing, Washed Out och Blackbird Blackbird när de dök upp under åren kring 2010. Nu är det för sent, Jack Tatum och hans Wild Nothing har gått vidare, slutat sväva omkring bland molnen. Life of Pause är mer handfast och stabil, med rockigare gitarrer och en lutning åt det psykedeliska 60-talet. Generellt är soundet dammigare, släpigare och mindre catchy med några skimrande undantag, som det powerpopiga titelspåret, skira och trånande Whenever I och inledande Reichpop, som låter som ett sådant där japanskt vindspel i storm. Även resten av skivan borde hållit sig till samma ljudbild.

James Dean Bradfield - Even in Exile

Manic Street Preachers-frontmannen James Dean Bradfield är aktuell med en soloskiva som är politiskt laddad i sin stillsamhet. Even in Exile är till stor del inspirerad av den chilenska sångaren och politiska aktivisten Victor Jara, vars liv fick ett mycket tragiskt slut 1973 i samband med militärkuppen i Chile.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.