Weeping Willows - Tomorrow Became Today

Patrik Forshage 12:26 12 Mar 2016

På 20 år har kontexten förändrats så mycket mer än Weeping Willows har. Den storslagna sentimentalitet som Weeping Willows gav uttryck för när de debuterade fanns knappt musikalisk motsvarighet till i Sverige, annat än möjligen hos någon postmodern ironiker, och att med ovillkorlig och innerlig kärlek omfamna country och evergreens var dittills otänkbart. Men det allvar och den passion som Magnus Carlson och bandet erbjöd var överväldigande och befriande, och i relation till sin samtid var det kanske inte så konstigt att de snabbt omskrevs som bandet som ”fick vuxna män att gråta”.

Idag är americana en självklar och sedan lång tid etablerad genre, och sångare med crooner-ambitioner är såpass vanliga att begreppet ”crooner” inte längre med hänvisning till att det skulle vara obegripligt ändras i recensionskorrektur. Inte ens Henrik Schyffert gömmer sig längre bakom skyddande ironi-visir utan talar angeläget allvar.

Men även om Weeping Willows inte längre är unika inom genren är de genom sin långsiktiga konsekvens och mognad fortfarande ojämförligt främst. Och även om Tomorrow Became Today präglas av samma känslostormar och åtminstone delvis samma musikaliska uttryck som på deras snart två decennier gamla debut vore det förhastat att tala om slutna cirklar.

Tidigare tvära synthpop-avstickare har ingen motsvarighet här, men Weeping Willows fortsätter likväl bredda sitt uttryck med briljant countrysoul - tänk Elvis 1969 - som Angels Sing For Us och I’d Do Anything for You. Wait for Love to Grow å andra sidan hade kunnat sitta perfekt på The Style Councils debutalbum, och My Love is Not Blind är Northern Soul och ett strålande exempel på den styrka och bredd Magnus Carlsons röst numera rymmer.

Titelspåret är en dramatisk känslokaskad iklädd vackrast tänkbara melodi, och ligger nära Weeping Willows ursprungliga uttryck. Än mer lounge-smäktande, med pedal steel, en gråtmild fiol och små försiktiga bongos, är Every Haunted Night. Det är sånger och stämningar som är minst lika relevanta idag som för 20 år sedan, för även om den musikaliska kontexten har hunnit ifatt Weeping Willows finns det andra sammanhang som har förändrats till något mycket sämre. I ett samhällsklimat som är hårt, oförlåtande och ofta hatisk är Weeping Willows erbjudande om värme, tröst och kärlek precis vad vi behöver.