Vit Päls - Nu Var Det I Alla Fall Så

Patrik Forshage 06:47 3 Mar 2010

Humor i musik är alltid vanskligt, och nästan alltid värre än så. Förutsättningarna för Malmöbandet Vit Päls 21 underfundiga lofi-inspelningar är med andra ord inte de bästa. Men istället för spexigt blir det egensinnigt och istället för flabbigt blir det rörande när Carl Johan Lundgren sjunger sina vardagsbetraktelser och dagboksanteckningar. Allra finast är den bedårande balladen Wu Tang Clan, en träffsäker metafor för relationen som aldrig riktigt kom till skott, men det är långtifrån det enda stället där man associerar Vit Päls till genrens mästare Torsson och The Modern Lovers.

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.