Vilma Flood - Moodswinger

Tina Rosenfink 13:30 1 May 2019

En veranda i varm kvällsol, en äng med får som springer omkring, ett sorgset minne av en svunnen romans. Det är så jag låtsas att Vilma Floods liv ser ut och i min fantasi blir jag avundsjuk. Moodswinger är inspelad på Gotland och jag tycker man nästan hör det. En sval bris, rabbisar som förstör rabatten, kalksten.

Låtskrivaren och artisten började sin karriär i bluesens värld och har sedan utvecklat ett vackert pop-sound med folkinfluenser. Vilma Flood leker med stämsång, höga toner och känslosamma texter som skapar en mjuk och stämningsfull illusion av samtiden. Inspirationen är hämtad från bland andra Leonard Cohen och Ane Brun men Flood har hittat en egen twist. Ett genomgående tema på skivan är flykt, att söka lycka och våga slå rot. Hands of Fate ger mig gåshud.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.