Veronica Maggio – Fiender är tråkigt

Tina Rosenfink 00:00 14 Jun 2019

Veronica Maggio tar över vilket rum hon än kliver in i. Hon stormar ut ur högtalarna och väjer inte för någon. Hon gör exakt som hon vill på en plats som består av regler och förväntningar. Nu släpper hon första delen av nya skivan Fiender är tråkigt.

Att släppa en halv skiva i sommar och följa upp den med en del två senare i år är ett koncept som kittlar min nyfikenhet. Med en risk att släppa något halvfärdigt i sin iver eller att skivorna ställs mot varandra i tråkiga jämförelser tycker jag att det är modigt av Veronica Maggio att bryta sig loss från strukturen. I sitt pressmeddelande förklarar Maggio att hon älskar det klassiska albumformatet men att släppa musik över en längre tid och låta låtarna ta större plats har lockat henne till att ändra på utgivningsviset. Till slut hamnar låtarna ändå på samma album och blir en helhet.

Öppningsspåret Jag kastar bort mitt liv och den hyllade singeln Kurt Cobain är bäst på skivan. Ingen beskriver vardagen och relation så ärligt och hjärtskärande som Maggio. I över tio år har Veronica Maggio satt ord på mina känslor och den välbekanta rösten i symbios med poppig indie vaggar in mig i en “det löser sig”-känsla som är så betryggande. Veronica Maggio har arbetat tillsammans med Agrin Rahmani, Simon Hassle och Jocke Berg på Fiender är tråkigt och det ska bli spännande att höra uppföljaren. Jag hoppas på att den påminner om Satan i gatan för det var Maggios prime time om du frågar mig.