Unroyal - Mainstream

Patrik Forshage 22:40 7 Oct 2019

Med exaktheten hos en atomdriven klocka befann sig Henrik Oja och Adam Olofsson i en studio i Umeå precis tre timmar varje tisdag för att konstruera sånger, ibland med assistans av vänner som Thomas Hedlund från Deportees på trummor.

Lika stabilt digitalt och kontrollerat tickar Unroyals synthpop, byggd på inspiration från de band som i början av 1980-talet anammade den tidens synthar för att få sin egentligen ganska konventionella popmusik att verka mer futuristisk. Med sådana ambitioner varken kan eller vill en samling låtar som denna fungera utmanande eller nyskapande. Men medryckande och sympatiskt är det, och när Jennie Abrahamsson så ansluter för att sjunga duett på Ardenne är det rent av strålande.

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.