Tyler, the Creator - Wolf

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 00:30 12 Apr 2013

Hiphopkollektivet Odd Future kallas ibland för ett Wu-Tang Clan för vår tid, men mer relevant är att jämföra dem med Broder Daniel. Rapparen och producenten Tyler, the Creator som i sina låtar glider fram och tillbaka mellan hat och självhat på ett fascinerande sätt är deras Henrik Berggren, och den megabegåvade romantikern Frank Ocean vars solosuccéer överskuggat allt som gruppen gjort är deras Håkan Hellström. Men Tyler blir inte avundsjuk och bitter över kompisens framgångar, han har fullt upp med sin egna konstnärliga utveckling. Hans beats briljerar mer än någonsin, med jäsande ackord, labyrintiska syntslingor och vrickade men svängiga trummor. Hans texter utmärks av ett sårigt förhållande till sin pappa – ur det perspektivet påminner han om en ung Bruce Springsteen – och ett problematiskt förhållande till sin egen sexualitet. Samtidigt som han konstant använder bög som skällsord rappar han ” I appreciate the fact that you would suck on my dick / But I'm not gay, so it's awkward” med ett osynligt frågetecken efteråt. Eftersom flera av medlemmarna i Odd Future är icke-heterosexuella är det inte troligt att Tyler, the Creator är en klassisk homofob. Han är bara full av kaos.

Ty Dolla $ign – Featuring Ty Dolla $ign

Som huvudartist har Ty Dolla $ign varit en sådan där rappare/RnB-sångare som aldrig fått någon att höja på ögonbrynen. Lite skön, basig hiphop, men inte mer än så. Som gäst däremot, har han varit kung. En frekvent gästartist i amerikansk rap, inte minst på Kanye Wests senaste tre-fyra album.

Houman Sebghati – Skuldsaneringen

Det senaste året har den gamla generationens svenska rappare försökt hänga på och pånyttföda sina egna sedan länge döda karriärer genom den nya explosionen av svensk hiphop. Exempelvis Linda Pira, Stress eller Lilla Namo. Men Houman Sebghati tillhör inte den gamla generationen, han är mycket äldre än så. Och Sebghati försöker inte hänga på någonting nytt, snarare tvärtom.

Franska trion - Är det konstigt?

Franska trions elfte album Är det konstigt? kan inte få annat än högsta betyg. Trion är också aktuell som ett av husbanden i årets säsong av På spåret och frontas av pianisten, sångaren och poeten Matti Ollikainen.