Turn Off Your Television - Save All the Liars

Patrik Forshage 00:00 24 Nov 2013
A Writer's Cramp verkar vara det minsta Jon Rinneby lider av, att döma av det releasetempo hans Turn Off Your Television har för sina skivor. Ändå är det titeln på ett av de paradoxalt nog allra mest finurliga spåren på bandets tredje egensläppta album på lika många år, att hämta gratis eller betala en slant för om man har råd. Deras hederliga gitarrpop påminner i sina finaste stunder en del om hur tidiga Peter Bjorn & John brukade låta i sina ambitioner att förena klassiska popsnickerier med yngre popavantgardister. Även när de som i Broke Millionaires inte riktigt når den nivån är de fortfarande utmärkta, och bara något enstaka instrumentalt folkpopigt tidsfördriv skvallrar om att ett lite lägre utgivningstempo skulle kunna gynna kvaliteten.

Tune-Yards – I Can Feel You Creep into my Private Life

Det är onekligen en stark DIY-känsla över Tune-Yards sound, som närmast låter som en blandning mellan Wild Beasts, The Go-Team, !!! och Anohni om de mötts på ett rave. Jag tänker närmast på Merrill Garbus bångstyriga men ändå teatrala röst, det klipp-och-klistriga i musiken samt alla hackiga och kaosartade trummor och maskinella ljudinslag. Det är dock en skiva som gör sig bäst i små doser. Efter ett tag blir jag trött av de höga, wailiga skriken och de skeva och gnissliga sounden.

First Aid Kit - Ruins

Att troget stanna kvar i sina invanda genres av americana och folkpop eller att bredda sig och söka nya uttryck? Fyra-fem album in i en gnistrande karriär, beroende på hur man räknar, är det First Aid Kits tiotusenkronorsfråga, och hur de än hade valt skulle de ofelbart utsättas för kritik.