Turilli/Lione Rhapsody - Zero Gravity (Rebirth and Evolution)

Christoffer Bertzell 00:00 17 Jul 2019

När den italienske power metal-fantomen Luca Turilli släpper nytt slås man först av undran om vilken upplaga av hans gamla band det gäller: Rhapsody? Rhapsody of Fire? Soloprojektet Luca Turilli? Nej! Det är Turilli/Lione Rhapsody. Självklart? Nej, inte direkt. Men storslagen pompös power metal är det som vanligt, fast istället för att följa samma gamla spår om magiska svärd och mystiska drakar är det ett futuristiskt och högteknologiskt tema. Det gör det dock inte per automatik nödvändigtvis bättre. Italienaren är inte direkt känd för att vara sparsmakad i sin smak. Det är full rulle när riff och solon avlöser varandra i Formel 1-fart samtidigt som körer och orkestrar går om varandra i kanon medan Fabio Lione blandar både engelska och italienska i opera-aktig sång. Häftigt, men tröttsamt att lyssna på.

Girlhood - Girlhood

Ryktet säger att Christian Pinchbeck och Tessa Cavanna, som tillsammans utgör musikduon Girlhood, spelar in, skriver och producerar sin musik på en kanalbåt förtöjd vid Notting Hill i London. Pinchbeck har sedan länge ägnat sig åt musikskapande på sin kanalbåt och en dag i sorlet av förbigående utmärkte sig en röst extra mycket. Sjungandes och strosandes hade Tessa Cavanna fångat Christian Pinchbeck uppmärksamhet, och på den vägen är det.

Ty Dolla $ign – Featuring Ty Dolla $ign

Som huvudartist har Ty Dolla $ign varit en sådan där rappare/RnB-sångare som aldrig fått någon att höja på ögonbrynen. Lite skön, basig hiphop, men inte mer än så. Som gäst däremot, har han varit kung. En frekvent gästartist i amerikansk rap, inte minst på Kanye Wests senaste tre-fyra album.