Tribulation - Down Below

Christoffer Bertzell 00:00 28 Jan 2018

Tribulation fortsätter längre ner i kaninhålet och tar vid i samma spår som på The Children of the Night, men utforskar mer nyanser av postpunk och avantgarde än att endast frossa i den psykedeliska nosferaturomantiken som dikterade föregångaren. Inramningen är fortfarande vackert retro i dess jordtoner, fast samtidigt har ett modernare förhållningssätt till melodierna krupit fram. Gitarrduon samarbetar på ett klassiskt heavy metal-manér tydligare än förut medan låtskrivandet bär på en katchighet som är rent av poppig på ett sätt likt Ghosts Opus Eponymous eller In Solitudes Sister. Tribulation sätter därmed ribban extremt högt för 2018 och kan känna sig trygga.

Eleine - Until The End

Den svenska kvintetten har på kort tid seglat upp till att vara en av de mer hajpade grupper inom symfonisk metal och deras andra album är en klar uppgradering i både låtskrivande och produktion. Madeleine Liljestams lena röst är ledstjärnan och kontrasten mot bandets mörkare instrumentala och vokala anslag lyfter fram deras majestätiska sound, även om den skulle kunna vara ännu hårdare.

El Perro del Mar – We are History

El Perro del Mar har gjort en till hälften mycket fin EP. Jag älskar framför allt de sorgsna och sorgliga låtarna, eftersom hennes ledsna och bedjande röst funkar så bra då. Som i Mirror, där hon sjunger om att fucka upp och be om förlåtelse, eller i Each Man to his Own och We are History, vilka båda är ömsinta, ljuva och pampiga samtidigt.

The Skull Defekts - The Skull Defekts

En tung rytm dunkar stenhårt bakom ett gällt intensivt vinande när The Skull Defekts självbetitlade avskedsalbum inleds med A Brief Introduction to Rhythm, Dub, Life and Death, och det dröjer en stund innan jag inser att just de ljuden inte finns på skivan utan kommer från en pålkran och en energisk snickares cirkelsåg på bygget jag passerar. Jag får lov att stanna till och njuta min egen Industrial Construction Remix där de omgivande ljuden blandar sig perfekt med The Skull Defekts musik.