Tove Lo - Blue Lips [Lady Wood Phase II]

Sophie Winberg 12:18 19 Nov 2017

Tove Lo lever på natten. I hennes musik finns inga tidiga morgnar på pendeltåg eller varv till Ica iklädd mjukisbyxor för att nödköpa mjölk. Det finns bara svettiga dansgolv och dunkande bas och en vägran att acceptera att solen börjar sippra in genom de förtäckta fönstren.

Tove Los pop står på en stabil grund. Hon är extremt kapabel låtskrivare med samarbeten med bland andra Icona Pop, Zara Larsson, och Ellie Goulding på sitt cv. Nya skivan Blue Lips är fortsättningen på förra årets Lady Wood och är lika kompromisslös och rättfram. Med melankoliska klubbhits fulla av sex- och drog-positivitet, råa beats, snygga texter och en tydlig känsla av att morgondagen inte existerar ger den oss rätten att skita i allt ibland och dansa bort alla problem i natten.

Whitney - Candid

Hyllade duon Whitney släpper coveralbumet Candid mitt i den blåsiga sommaren. Det är en samling med tio låtar från bland andra Kelela, David Byrne, John Denver och The Roches. Att släppa coverskiva, eller covers generellt, är ett så fint sätt att ge lite nytt liv åt äldre verk. Eller äldre behöver de nödvändigtvis inte vara, det räcker nog bara med att tycka om låtarna.

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.