Tom Petty & The Heartbreakers - Hypnotic Eye

Patrik Forshage 00:10 28 Jul 2014

På förra årets USA-turné grävde Tom Petty & The Heartbreakers ner sig djupt i sin egen och sina tidiga influensers rockhistoria. När det nu läcker över på Tom Pettys första album på flera år ger det en rättfram rockskiva med utstuderat hårda gitarriff. Lite för mycket så ibland, faktiskt. För bland pärlor som känsliga Red River och nästan Iggy Pop-kaxiga Forgotten Man finns också flera tillfällen när rockattityden går till överdrift och det blir alldeles för gåpåigt. Ett sådan exempel är när The Heartbreakers bygger annars för övrigt refrängstarka All You Can Carry på rena ZZ Top-riff, och när de går ännu längre i samma riktning på Power Drunk. Men oftast håller de balansen, och ett par andningspauser som Sins of My Youth balanserar väl upp gitarrexcesserna.

Berhana – Han

Berhana har lyckats hålla sin skimrande r’n’b under radarn sedan han debuterade med sin självbetitlade EP 2016. När Donald Glover, även kallad Childish Gambino, använde låten Gray Luh i serien Atlanta blev uppmärksamheten dock påtaglig. På debutalbumet Han lyckas Berhana inte bara presentera r’n’b som injekterats med psykedeliska och funkiga influenser. Hans bakgrund som manusförfattare bidrar förmodligen också till albumets konceptuella inramning som är minst sagt filmisk.

Battles – Juice B Crypts

Juice B Crypts är den mest stressframkallande skiva jag har lyssnat på i år. Soundet består genomgående av gälla, osammanhängande och disharmoniska ljudeffekter från något oerhört enerverande datorspel i höghastighet eller, jag vet inte, Skrillex? Låtarna är i stor utsträckning helt olyssningsbara och för att vara helt ärlig så blev jag tvungen att hoppa över delar av vissa spår på grund av oljudsframkallad ångest.