Tiny Ruins - Olympic Girls

Tina Rosenfink 00:00 31 Jan 2019

Välkommen till recensionen av Tiny Ruins Olympic Girls, en skiva som kommer göra dig mjuk som en kaninmage på insidan och varm i hjärtat som en snäcka på stranden. Ibland får ju skivor mig att känna saker. För det mesta är det en ångest över bröstkorgen för att musiken är så fruktansvärd. Så när jag blir glad av en skiva, då känns det som att gå på världens bästa sommarkollo, att skratta så det gör ont och äta mat som jag 100% gillar. Det är tryggt, mysigt och roligt, och jag undrar - var har ni varit hela mitt liv.

Men istället för att minnas det negativa kan vi nu pusta ut. I en tid där arenarock och EDM regerar, finns det ny musik som låter lite som Karen O (mått på att det är bra, ungefär som mästerligt). Olympic Girls är stillsam, vacker, unik och så otroligt bra.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.