Tindersticks — No Treasure But Hope

Patrik Forshage 00:00 15 Nov 2019

Med soundtrack-projekt har Stuart A. Staples under de senaste åren ytterligare förfinat sin fingertoppskänsla för stämningsskapande. Den utvecklade kompetensen lyfter Tindersticks återkomst ytterligare via stråkar, smäktande mandoliner, fluffig 60-talslounge och teatral dramatik i arrangemangens dynamik.

Att stämningarna dessutom är mer positiva än tidigare bidrar till en storögd fräschör som man kanske inte förväntar sig av ett band som hunnit nästan 30 år år in i karriären. Här bidrar det till en lätthet som kontrasterar stiligt och stillsamt mot det fortsatt djupa vemod som kännetecknar Staples barytonstämmal, även om Tindersticks fortfarande är so effektivast i suggestiva stunder som Tough Love..

Summer Walker – Life On Earth

Efter debutalbumet Over It stod det klart att Atlanta hade fått en ny r&b-drottning. Summer Walkers inkännande slow jams har inte bara charmat fans världen över, hela OVO med Drake i spetsen har också fastnat. Det märkets inte minst när Drake hoppade på remixen av Summer Walkers magiska Girls Need Love. Men att bli känd över natt är inte lätt. I slutet av förra året ställde Walker in majoriteten av spelningarna på sin turné på grund av sin sociala ångest. Hon hintade också om att hon var klar med musiken för gott via sin Instagram.

The Jayhawks — Xoxo

Som inget annat band har The Jayhawks ingredienserna för att vara ett nytt The Band. Den genuina hantverksskickligheten. De musikaliska rötterna och en bredd som är häpnadsväckande. I Gary Louris en frontperson med gudabenådad förmåga att skriva till synes enkla midtempolåtar som redan i första strofen fångar med sin unika känslokrok, och som kryddas av ultimata vokalstämmor. En låtkatalog som därmed är fylld av klassiker och borde-vara-klassiker.

Surf Philosophies - Bread Of The Mansion mixtape

Att skapa en mixtape (eller en spellista, nuförtiden) är en väldigt omtänksam gärning. Daniel från Surf Philosophies verkar tycka detsamma, och har skapat ett mixtape till oss som han kallar för Bread Of The Mansion. Det är en mix av samples, instrumentell musik från en tom inspelningsstudio och outtakes på låtar som hamnat mellan stolarna.