Tinashe - Joyride

Sophie Winberg 00:00 14 Apr 2018

Att släppa den här plattan verkar ha inneburit något motsvarande konstant motvind i uppförsbacke sedan 2015. Förseningar, över 200 producerade låtar, spår som råkat säljas till Rihanna och fans som ifrågasatt hennes omdöme (och samarbeten med tex Terry Richardson, R.Kelly och Chris Brown) har kantat vägen.

När plattan väl landar finns det spår av detta motstånd i alla vrår. Det är ett splittrat verk från en inte riktigt lika het artist som landar på hyllorna. Den krigare hon visat sig vara, envis, säker på sin vision och full av självförtroende, är dessutom någon man behöver se framför sig för att kunna uppskatta. Vi tappar mycket av Tinashes personlighet på plattan.

Den har sina stunder - spår som Oh-la-la är lätta, roliga och kommer säkerligen rulla på klubbar världen över i sommar - men den riktiga gnistan plattan en gång hade potentialen för har blåst bort.

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.