Timbuktu – Du Gamla Du Nya

Axel Almström 00:01 20 Aug 2021

”Är precis där jag vill vara, men är inte riktigt klar”. Timbuktu gör comeback med en skiva full av somrigt soultugg, papparap och harmonisk introspektion.

Sveriges folkkäraste rappare behöver ingen introduktion men kanske en snabb påminnelse. Du Gamla Du Nya är Jason ”Timbuktu” Diakités första studioalbum sedan 2014. Däremellan har ”den tredje äldsta rapparen i landet” släppt en bok, satt upp en scenföreställning, testat barnvisor – och blivit pappa. Just pappabiten är relevant, för stora delar av Du Gamla Du Nya handlar om föräldraskap. På Dumba Nengue tänker han tillbaka på sin egen pappa, på Våga Våga vänder han sig direkt till sin dotter.

Det eldigt politiska lyser med sin frånvaro. Inga proggigt predikande texter, inga spetsigt politiska one-liners (”Svenska Dagbladet? Nja, hellre spik i ögonen” är kanske den hårdaste formuleringen här). I stället är det inåtblickande och trygg hiphop. Det är Leif GW- och Mia Skäringer-referenser. Och det tungt med blinkningar till andra papparappare – som Smif-N-Wessun-samplingen i slutet på Våga Våga, eller Ill Vibe-samplingen i slutet på Måla Rosa

Musiken är signerad Timbuktu-bekantingarna Chords och Collén och de målar i somriga färger. Lätt, funkigt, elektroniskt och ibland rent poppigt. Inbjudande mjukt, men det lindansar på gränsen till det oförargliga.

Timbuktu låter fortfarande lika bra över ett beat, även om hans texter inte är lika brinnande aktuella. Hans flow är som nedsänkt i ungdomens källa, för att gubbcitera Rakim. När det kommer till papparap hör Du Gamla Du Nya ändå till det bättre slaget. Inget tröttsamt gnäll på den nya generationen och deras tajta jeans, ingen punktlista av gamla bedrifter. ”Inte vila på meriter” som han rappar redan på introspåret.