Thom Yorke - Suspiria (Music for the Luca Guadagnino film)

Tina Rosenfink 00:00 28 Oct 2018

Thom Yorke är aktuell med Suspiria, en samling kompositioner till skräckfilmen med samma namn. Suspiria - eller som jag väljer att kalla den 80 min av sorg, spöken och svärta - är förmodligen det mest obehagliga som släpps i år. Och jag älskar det. Jag vill flytta till en övergiven herrgård på en klippa där havet alltid är stormigt. Glida genom kalla korridorer iförd endast nattlinne mitt i vintern och sörja att pesten tog min man. När jag lutar mig mot väggen så är det Thom Yorkes röst jag hör viskandes från andra sidan. Uhh läskigt!

Jag är verkligen förväntansfull på att köpa stor popcorn och cola zero, krypa upp i biostolen och se hur de använt Thom Yorke fängslande soundtrack i filmen. De låtar som Yorke sjunger på är allra finast. Jag hoppas innerligt att Suspiria kommer vara den perfekta halloweenfilmen.

Kuriosa: inte nog med att Thom Yorke är en skräckfantast, han är också ett snäll miljövän. I samband med Greenpeace släppte han låten Hands Off the Antarctic för att stödja kampanjen “Protect the Antarctic”

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.