Det råder ingen tvivel om att The Last Dinner Party är ett av årets mest intressanta band. Inför släppet av deras senaste album Prelude to Ecstasy, visste jag knappt vilka de var. Efter att jag hörde singeln Caesar on a TV Screen, blev jag såklart nyfiken över vad britterna hade att erbjuda.
Medlemmarna, bestående av Abigail, Lizzie, Emily, Georgia, och Aurora som varit en aktiv grupp sedan 2021 visar verkligen framfötterna på debutplattan. Tre år av singlar och förberedelser har lett oss till en bombastisk, elegant show som sträcker sig över 41 minuter.
The Last Dinner Party sparar inte på krutet. De inleder albumet med ett läckert klassiskt stycke och storslagna arrangemang på titelspåret. Därefter öppnar de upp en värld fylld av barockpop på Burn Alive. Det ekar, dunkar och bjuder på en oförglömlig upplevelse.
Det leder från en öronmask till en annan. Likaså presenterar de sina teman på ett underhållande sätt. Texterna berör mänskliga erfarenheter, från lust och kärlek, till fyndiga tankar kring genus som har en religiös och andlig charm. Från att de leker med idén om att vara lika mäktiga som Caesar, till att kasta ljus över skuldkänslor och att älska sig själv på Sinner, så sjunger jag med på varje spår och njuter av teatern.
På omslaget ser vi ett självsäkert band med stora ambitioner, och musiken besvarar det galant. Refrängerna trycks ut med passion, alla medlemmar får skina och instrumenten andas rock, pop och klassisk slagkraft.
Prelude to Ecstasy förtjänar all hype. The Last Dinner Party vet hur man förhäxar lyssnaren med dramatisk, sagolik och mäktig musik. Den som säger något annat behöver nog lyssna på skivan igen.