The Horrors - Lou

Anna Bjermqvist 00:00 15 Mar 2021
The Horrors nya självproducerade EP Lout har minst sagt överraskat fansen. Bandet fortsätter att utveckla sin musik som alltid utforskat olika genres, men som nu tagit en helt ny riktning. De håller inte tillbaka på de tre spåren som är hårdare och kaxigare än någonsin.

Gruppen närmade sig elektronisk musik redan i förra albumet V från 2017, men så här hardcore, smutsigt och tungt har vi aldrig tidigare hört bandet. De verkar ha lämnat garage-punken bakom sig för ett mycket mer pulshöjande industriellt sound med förvrängd sång, djärva riffs och bultande trummor, vilket känns helt rätt. Personligen tycker jag att bandet är på topp och det ska bli spännande att följa deras musikaliska utveckling framöver.

Small Black – Cheap Dreams

Brooklynbandet Small Black är aktuella med skivan Cheap Dreams. Det är dramatisk syntpop som hela tiden låter känslorna vara i fokus. Har du hört M83s låt Midnight City (du borde verkligen ha hört den) så förstår du vilka känslor som är i omlopp på albumet, även om de är något mer nedtonade här. Förvänta dig något rejält melankoliskt bland alla 80-talssyntar och vackra sångmelodier.

Saga Back - All Is Not Well In Heaven

Tydligen pluggar Saga Back heltid samtidigt som hon bedriver en musikkarriär där hon skriver och släpper musik. Här om dagen kämpade jag liksom med att vända strumporna åt rätt håll innan jag la dem i tvätten. Men det är inte bara att Saga släpper lite musik, hon släpper helt fenomenal sådan. Hon har blivit beskriven som "göteborgs musikaliska gömda pärla", även om hon otvivelaktigen kommer vara sjukt ogömd väldigt snart.