The Goon Sax - We’re Not Talking

Patrik Forshage 00:00 12 Sep 2018

Men så här lät ju vartannat vekt och spretande litet indieband under C86-eran, invänder vän av ordning, och det stämmer ganska bra. Det förtar dock inget av entusiasmen hos de tre australiensiska tonåringarna i The Goon Sax, som på sitt andra album glatt skramlar fram popsånger som vars rötter sträcker sig tillbaka till Talking Heads debutalbum, Violent Femmes, The Only Ones och faktiskt också till en av trions förälders gamla band The Go-Betweens.

De har hunnit lämna high school sedan debuten, men fortfarande är hela deras uppenbarelse - såväl melodier, arrangemang och texternas tonåriga relationsgrubblerier - storögt nyfikna och tvärsäkert självsäkra i en ganska härlig kombination.

A$ap Ferg – Floor Seats

Det har gått två år sen A$ap Ferg släppte Still Striving och när han nu återigen gör entré så är det med pondus. Hans distinkta flow tar ingen paus på Floor Seats som är en nästintill militant samling spår som dryper av energi. Det är dock i pauserna från de moderna och intensiva produktionerna som han verkligen kommer till rätta.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.