The Drums – Brutalism

Sara Berg 00:00 7 Apr 2019

Det var tråkigt att det skulle krävas en skilsmässa för att Jonny Pierce, som numera är ensam medlem i The Drums, skulle göra en bra skiva igen. Men efter att ha separerat, deppat ihop, festat sig trasig och till slut tagit tag i situationen och börjat träffa en psykolog, har han nu skapat Brutalism. Detta är en korsning mellan debutens soliga och bekymmerslösa västkustpop och ett terapeutiskt dagboksförfattande som hör hemma i en skrivarlya i New York. Det är även på dessa två platser som skivan har spelats in. Det hörs att han har lånat producent från band som Beach House och Future Islands och skippat trummaskinen till förmån för en levande trummis. Jag gillar den mer genomarbetade finishen, som skapat en lekfull ljudbild av kreativa effekter i olika lager. Mycket är bubbligt och havsskvalpigt, medan annat är klubbigt och stökigt. Det är dock lite för mycket sextiotalssemester över soundet, men för det mesta inte mer än man kan hantera.

Ty Dolla $ign – Featuring Ty Dolla $ign

Som huvudartist har Ty Dolla $ign varit en sådan där rappare/RnB-sångare som aldrig fått någon att höja på ögonbrynen. Lite skön, basig hiphop, men inte mer än så. Som gäst däremot, har han varit kung. En frekvent gästartist i amerikansk rap, inte minst på Kanye Wests senaste tre-fyra album.

Houman Sebghati – Skuldsaneringen

Det senaste året har den gamla generationens svenska rappare försökt hänga på och pånyttföda sina egna sedan länge döda karriärer genom den nya explosionen av svensk hiphop. Exempelvis Linda Pira, Stress eller Lilla Namo. Men Houman Sebghati tillhör inte den gamla generationen, han är mycket äldre än så. Och Sebghati försöker inte hänga på någonting nytt, snarare tvärtom.

Franska trion - Är det konstigt?

Franska trions elfte album Är det konstigt? kan inte få annat än högsta betyg. Trion är också aktuell som ett av husbanden i årets säsong av På spåret och frontas av pianisten, sångaren och poeten Matti Ollikainen.