The Cinematic Orchestra – To Believe

Sara Berg 23:07 21 Mar 2019

Med tanke på att The Cinematic Orchestra föddes ur ett jazzigt konstprojekt, är det inte så underligt att alla deras skivor låtit som just detta. Fram till nu. Efter tolv års albumtystnad kommer To Believe och överraskar. Detta är snarare chill electro och akustiska pianoballader, akademisk rap, långa improvisationsartade melodier och stillsam meditationsmusik. Variationen är först aningen förvirrande – till och med samma sång kan innehålla flera olika genrer – men eftersom soundet ändå är tillräckligt sammanhållet för att inte vara irriterande, blir de olika uttrycken snarast en bonus. Bland höjdpunkterna finns det mjukt filmiska titelspåret med Moses Sumney på sång samt The Workers of Art, som är ett vackert stycke klassisk musik i närheten av Kasper Bjørkes The Fifty Eleven Project.

Ty Dolla $ign – Featuring Ty Dolla $ign

Som huvudartist har Ty Dolla $ign varit en sådan där rappare/RnB-sångare som aldrig fått någon att höja på ögonbrynen. Lite skön, basig hiphop, men inte mer än så. Som gäst däremot, har han varit kung. En frekvent gästartist i amerikansk rap, inte minst på Kanye Wests senaste tre-fyra album.

Houman Sebghati – Skuldsaneringen

Det senaste året har den gamla generationens svenska rappare försökt hänga på och pånyttföda sina egna sedan länge döda karriärer genom den nya explosionen av svensk hiphop. Exempelvis Linda Pira, Stress eller Lilla Namo. Men Houman Sebghati tillhör inte den gamla generationen, han är mycket äldre än så. Och Sebghati försöker inte hänga på någonting nytt, snarare tvärtom.

Franska trion - Är det konstigt?

Franska trions elfte album Är det konstigt? kan inte få annat än högsta betyg. Trion är också aktuell som ett av husbanden i årets säsong av På spåret och frontas av pianisten, sångaren och poeten Matti Ollikainen.