Test Dept — Disturbance

Patrik Forshage 00:00 2 Mar 2019

Om industrimusikgenren i mitten av 1980-talet ofta gav sig hän åt grova provokationer och rena absurditeter så var Test Dept ständigt genrens mest explicita vänsteraktivister. På den tiden protesterade de högljutt mot Thatcher, och med den senkomna återkomsten Disturbance har de på nytt gjort ett klassiskt protestalbum, mot fördomsfullhet, mot miljöförstöring och mot kapitalism i största allmänhet.

På samma sätt som de återanvänder sina gamla slagord -   i Landlord marscherar kompletta demonstrationståg - återanvänder de också sina gamla ljud. I arkivarbetet med deras 14 gamla album har de plockat russin ur industrikakan, och av de gamla låtfragmenten har de byggt nya stycken. Här finns nästan sakrala stunder som Debris, och Full Spectrum Dominance forcerar fram stenhårt elektronisk postpunk i rakt nedstigande led från tidiga Cabaret Voltaire. Men det är när de får gå loss ordentligt på högar av metallskrot med släggor och skallsågar som Test Dept är i sitt rätta element.

Tussilago - Sense of Me

Efter ett längre uppehåll är kritikerrosade Tussilago tillbaka med nya musik som bygger vidare på bandets karaktäristiska drömska sound. Singeln Sense Of Me, som släpptes redan i november förra året, är tonsättande för skivan med samma namn och lyssnaren hör att inspirationen är hämtad från Tame Impala och Brian Eno. På skivan har även Petter Winnberg från Amason och Tityo, för att nämna några namn, lämnat sitt avtryck.

The Sweet Serenades - City Lights

The Sweet Serenades självsäkra debut för drygt ett decenium sedan var full av utpräglat hitvänlig handklappspop som inte uppmärksammades efter förtjänst, men två uppföljare har inte nått riktigt samma höjder.

Basia Bulat - Are You in Love?

Med sitt förra album Good Advice för fyra år sedan tog kanadensiska Basia Bulat steget från lovande till levererande. Den gången fick hon hjälp av Jim James att skapa sensationell varmt orkestrerad upptempopop. Hennes senkomna femte album är inte lika omedelbart, men faktiskt ännu starkare.