Surf Philosophies - St Tropez Gossip

Tina Rosenfink 00:00 9 Feb 2020

Sedan debutskivan har Surf Philosophies delat på sig. Duon bor inte längre tillsammans utan i Malmö respektive Los Angeles. En av dem drog verkligen det kortare strået, men vem av dem det är låter jag förbli osagt. Separerade av havet och 900 mil ifrån varandra tvingats bandet hitta andra vägar för att kunna fortsätta med musiken. Således är St Tropez Gossip ett modernt och elektroniska verk.

St Tropez Gossip präglas av vemod, art poppens kreativitet och den surfiga inställningen till livet, vilket gör den här skivan till en somrig och lättsmält uppföljare. Det är dessvärre för mycket referenser till spelmusik och autotunade röster för att det ska göra ett särskilt intryck på mig. Emellanåt låter duon som ett svenskt MGMT post Oracular Spectacular och pre Little Dark Age, och det är kanske inte toppen.

Heat - H.E.A.T. II

Efter 2017 års vattendelare Into the Great Unknown, som var ett uppfriskande initiativ av en mer modernt pop-orienterad aor, går Heat tillbaka på H.E.A.T. II till ett sound som har mer gemensamt med deras mer traditionella grund. Det är inte förvånande.

Greg Dulli — Random Desire

Den där förmågan att genom kombinationen av öronbedövande gitarrmangel och medryckande soulgroove åstadkomma en känslostormande passion har sällan svikit Greg Dulli. Sedan Afghan Whigs första inspelningar har den burit under tre årtionden med det bandet och någon gång ihop med Mark Lanegan som The Twilight Singers. Bara på Afghan Whigs senaste album, det andra efter återföreningen 2012 gick det rutin i receptet, och kanske berodde det på att återföreningen mer var Dullis sätt att betala tillbaka till sämre bemedlade bandmedlemmar än hans eget behov?

The Night Flight Orchestra - Aeromantic

Denna nostalgiska konstellation är redan inne på sitt femte album och lyckas, som vanligt, med konststycket att kombinera en hög utgivningstakt med en enastående kvalitativ nivå.

Med Soilwork-sångaren Björn Strid i spetsen fortsätter gruppen på sitt hedervärda uppdrag att sprida rock (och pop) sprungen ur 80-talets tidiga år. Generellt sett är detta den äldre skolans aor som dock har ett närmre förhållande med Abbas teatraliska melodiarrangemang samt en ådra av disco (och nyanser av schlager!).