The Strokes

17:36 11 Aug 2001
Den 27 december förra året såg jag The Strokes live i New York. Någon månad tidigare trillade jag baklänges av deras demo. Sedan den dagen har jag anonymt hotat Nöjesguiden för att vi inte får recensera singlar. Nu får vi plötsligt det och jag har ingen aning om vad jag ska skriva. Sedan The Strokes dök upp i mitt liv har jag fått tunghäfta. Jag har börjat rodna igen. Jag överväger att skaffa mig en spontan tatuering och minns plötsligt vad som var så fint med att ha idolbilder på väggarna i sovrummet. Och om någon vill läsa min lista på de snyggaste killarna i världen så är det bara hålla utkik på Expressens BO-spalt. [I]Hard to Explain[/I] är den perfekta poplåten och jag är nyss fyllda tretton igen. Tja då.

Tussilago - Sense of Me

Efter ett längre uppehåll är kritikerrosade Tussilago tillbaka med nya musik som bygger vidare på bandets karaktäristiska drömska sound. Singeln Sense Of Me, som släpptes redan i november förra året, är tonsättande för skivan med samma namn och lyssnaren hör att inspirationen är hämtad från Tame Impala och Brian Eno. På skivan har även Petter Winnberg från Amason och Tityo, för att nämna några namn, lämnat sitt avtryck.

The Sweet Serenades - City Lights

The Sweet Serenades självsäkra debut för drygt ett decenium sedan var full av utpräglat hitvänlig handklappspop som inte uppmärksammades efter förtjänst, men två uppföljare har inte nått riktigt samma höjder.

Basia Bulat - Are You in Love?

Med sitt förra album Good Advice för fyra år sedan tog kanadensiska Basia Bulat steget från lovande till levererande. Den gången fick hon hjälp av Jim James att skapa sensationell varmt orkestrerad upptempopop. Hennes senkomna femte album är inte lika omedelbart, men faktiskt ännu starkare.