Stormzy – This Is What I Mean

Emma Thimgren 19:27 20 Dec 2022

Stormzy är tillbaka med sitt tredje album This Is What I Mean. Grime-artisten som nu närmar sig 30 är inte längre den 24-årige debutanten och har alltmer rört sig bort från sin ursprungliga genre. Det förra albumet blev hans stora kommersiella genombrott, och han blev kritiserad för att ha blivit för mainstream, något han också kommenterar på nu. Och uppenbarligen är det inget han planerar att ändra på.

På det nya albumet saknas debutantglöden och istället är han betydligt mjukare, nedtonad och introspektiv. Rappen får i större grad ge plats åt skönsång. De religiöst färgade pianoballaderna, som tidigare förpassats till de sista spåren på hans album, blir här istället tongivande. De intensiva och hårda produktionerna är nu oftast sakrala och arkitektoniskt byggda. Det är vackert, men helt klart ett tvärt ombyte. Den lättare tonen gör det absolut mer lättlyssnat än förra projektet, men tyvärr slår det ofta över i slätstruket.

Stormzy befinner sig i det kända dilemmat inom grime- och hiphopvärlden, där han länge inte bottnat i den hårda verklighet han sjungit om. Nu är han en mjuk relationskille som ägnar sin tid åt välgörenhetsarbete.

Genrebreddningen i sig är inte problemet, utan snarare att han inte riktigt bottnar i det. Det är många som välkomnat skiftet, men jag hade hellre sett en större kompromiss mellan olika tonlägen. Till exempel genom att inkludera fler duetter, för på de känns dynamiken med levande, särskilt på avslutande Give It To The Water. Men det är nog bara att acceptera att det är såhär Stormzy kommer låta framöver.