Stereo MC's

11:45 30 May 2001
Curiosity Killed the Cat, EMF, Soup Dragons och Beats International. Alla är de, liksom Stereo MC's, givna namn på samlingen [I]UK Street Dance One Hit Wonders[/I]. Även om också Stereo MC's hade liveband, säkert både bodybuildarbyxa och för liten målarkeps och ett lika lökigt bandnamn som sina kolleger, fick de till fler listklättrare än hypnotiska hiphopinspirerade danssingeln [I]Connected[/I]. Denna, deras mest minnesvärda låt, levde vidare i symbios med första intrycket av den ständigt stenade halvsjungande rapparen Rob Bs röst. Det blev som om framgångarna med singeln [I]Connected[/I] baserats kring ett unikt och annorlunda instrument, och som om varje efterföljande försök kändes som en tafatt repris. Till fjärde skivan (den första på nästan nio år) saknas en roligare och mer tidsenlig musikalisk inriktning. Som andra stadiumband förmår de inte att behärska sig. Stereo MC's gör fortfarande musik efter principen "äh, det blandas ändå i magen" och pressar mixern full med allt på en gång. Resultatet är att Stereo MC's utövar den sortens musikaliska övergrepp som annars bara uppstår när obehärskade engelska pubrockare som Primal Scream möter Mr C från The Shamen och ramlar in i en studio. De bitar som faktiskt är ganska bra, de sjudande, aningen dubinfluerade hiphop-låtarna, drunknar i ett brittiskt blandskrammel av trancesporrad rockfestivalrap med orkesterdike. Lika motbjudande som en box Allsorts konfetti. Men om du gått runt och väntat på en ny skiva med Stereo MC's de senaste nio åren, är det här nog något för dig.