Southern Avenue - Southern Avenue

Patrik Forshage 22:13 4 Jul 2018

Skivbolagsnamnet på etiketten är förstås prestigefyllt, men det är långtifrån någon kvalitetsstämpel. För Southern Avenue ramlar ner i varenda retrosoulfälla på sin debut, som nu släpps i Europa mer än ett år efter att den först kom ut i USA.

Bandet är Ihopsatt av den israeliske Steve Cropper-tillbedjaren Ori Naftaly, som lyckas utmärkt med en habil och svängig kompgitarr värdig hans förebild hela skivan igenom. Men frestelsen att anställa den tonsäkra och djupröstade Idolsångerskan Tierinii Jackson blev för stor, och även om hon kan göra rimliga Janis Joplin- och Irma Thomas-härmningar saknas konsekvent känsla och engagemang i rösten. Och det där med att anställa ekvilibristiska Rytmusklasskompisar som rymsektion var ett misstag lika avgörande som bandledarens vilja att dessutom visa upp sin solo-skicklighet (”jomen minst ett solo per låt är väl inte för mycket begärt?”). Det sänker soulfaktorn långt under det acceptabla, och varken en fläskig blåssektion eller en helt ok tolkning av Ann Peebles Slipped Tripped and Fell in Love räcker för att ens börja väga upp.

The Smashing Pumpkins - Shiny and Oh So Bright, Vol. 1 / LP: No Past. No Future. No Sun

I mer än tio år nu har Billy Corgan med varierande framgång arbetat för ett pånyttfött The Smashing Pumpkins, men så här nära har han inte kommit på något av de många tidigare comebackförsöken, vare sig musikaliskt eller medlemsmässigt. Här finns både Jimmy Chamberlin och James Iha, och bara Jeff Schroeder på gitarr är ett avsteg från originalsättningen för 30 år sedan. Med slutmålet att åstadkomma en skiva som associerar tillbaka till deras storhetstid verkar de ha förhandlat sig förbi alla meningsskiljaktligheter.