Sonic Boom - All Things Being Equal

Patrik Forshage 23:35 7 Jun 2020

Att Peter Kember inte släppt något album under Sonic Boom-namnet på 30 år känns inte ens sant. Särskilt inte som All Things Being Equal låter just exakt så som man hoppas och vill att ett Sonic Boom-album ska låta, hur man nu kan veta det efter så lång tid.

Bosatt i Portugal sedan ett par år inspirerade klimatet honom att sätta text till flera år gamla instrumentala inspelningar. Den omgivningens påverkan är tydlig i varma och milda On a Summers Day, som han själv associerar till en Brian Wilson-bagatell, och än mer vänligt bagatellartad är Spinning Coins and Wishing on Clovers med sina anspråkslösa funderingar om ödet och livet.

I Feel A Change Coming On sjunger han förväntansfullt, och även om man känner igen sig i hans uttrycket har det nog ändå hänt en del under ytan sedan sist. Peter Kember har hållit sig sysselsatt med framför allt Spectrum och med ofta strålande bra produktionsarbete, där han låtit sig påverkas av sina klienter. MGMT-dragen går att spåra någonstans, och Lissabon-grannen Panda Bear bidrar med bakgrundssång på Just a Little Piece of Me. Även Britta Phillips bidrar med en enstaka insats på bas, men i övrigt är det här Peter Kember och hans elektronik och ingen annan.

Det är fullt av subtila detaljer, och någonstans låter det försiktigt Neu!-krautigt medan Tawkin Tekno blir mer Suicide-aggressiv. Men till allra största delen är All Things Being Equal ett album att låta sig sköljas över av, i våg efter våg av mild och svalkande repetitiv elektronisk psykedelia.