Södra Sverige - Död musik

Tina Rosenfink 00:20 14 Feb 2019

Som ett av Mattias Alkbergs största fans (ingen källa på det) tycker jag såklart det är superkul med hans sidoprojekt, men let’s be honest, hans solokarriär kan inget annat slå.

Däremot tycker jag att Södra Sverige är Sveriges coolaste band. Men med den här coolheten följer även en känsla av fara och missförstånd. Alltså, jag övar på att gilla det fastän låtar som Rött ljus och I skolan skrämmer mig. Att lyssna på Södra Sverige är som att vilja klappa en glansig rottweiler som kan hugga av dig lillfingret när som helst. Men jag har inget emot att förlora ett lillfinger om jag får leka farlig.

Det som jag tycker att bandet har lyckats exemplariskt med på Död musik är blandningen av hårt och mjukt, det gör låtarna nyanserade och texterna djupa på ett sätt som lätt kan glömmas bort när man spelar punk. I sitt pressmeddelande skriver bandet att det är den bästa rockskivan du hittills inte hört. Den peppar dig, den lugnar dig och den tar hand om dig i misären. Skivans bästa låtar är Jag är bäst och Jag ska aldrig bli kär igen.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.