Side Effects - Some Other Day

Patrik Forshage 00:00 10 Jan 2019

Ebbot har faktiskt ingen annan än sig själv att skylla. Först släppte han fram dem som förband till The Soundtrack Of Our Lives, sedan anlitade han dem som sitt kompband The Indigo Children och till slut plockade han med Billy Cervin som medlem i det återförenade Union Carbide Productions.

När nu Side Effects släpper sitt andra album är konsekvensen alltså att Ebbot blir fullständigt överflödig. För på Side Effects repertoar finns all Ebbots magnifika och storslagna psychpop, bara dubbelt så bra från musiker knappt ens hälften så gamla. I’m Falling och Hide Away är två av flera exempel på sådana knockouter.

Men även om band som Love och 13th Floor Elevators fortfarande sätter spår hos Side Effects har de utvecklat andra sidor sedan vi hörde dem senast. När de till exempel kombinerar suggestivitet och svävande flyktighet i B.H.N. rör de sig i samma territorier som War On Drugs. Suffer & Smile har en elegant desperation i sin täta barockpop, och If It Destroyed You är helt enkelt en mäktig poplåt och skivans kanske allra bästa stund.

Billy Cervin har utvecklats oerhört sedan debuten, och kombinerar nu sitt innovativa gitarrspel med en röst som samtidigt låter vek och starkt personlig. Men Side Effects styrka ligger ändå inte i bandmedlemmarnas individuella insatser, hur imponerande de än är, utan i den traditionsrelaterande och allt mer nyskapande musik de tillsammans utvecklar. Deras snabba utveckling är sannolikt en följd av att de så snabbt kastats in i sammanhang som rimligen varit ett par storlekar för stora för dem, och man kan bara förundras över vart Side Effects kan ta vägen med den här utvecklingstakten.