ShitKid — Detention

Patrik Forshage 00:00 10 May 2019

Den där DIY-känslan som varit så central på ShitKids tidigare inspelningar är numera ett minne blott. Så här konventionell har vi aldrig förr hört Åsa Söderqvist, som nu har adderat Lina Ericsson från Matriarkatet till sitt tidigare soloprojekt. De arbetar med ett komplett rockband, och med två-tre riffande gitarrer och en tung rytmsektion blir det klassisk glamrock och powerpop av alltihop, konsekvent med high school-tema i texterna. Det låter som en lekfull version av tidiga Sahara Hotnights eller Redd Kross - hårdrocksinfluenser som ibland är lite aviga, idel smarta popmelodier i botten, fina vokalstämmor och en stenhård punkattityd- och med en fyndig variant av The Ramones klassiska ”I don’t wanna”-temat (här avseende att gå på skolbal) som pricken över i. Hur skulle det kunna vara något mindre än strålande?

Alanis Morissette - Such Pretty Forks in the Road

Such Pretty Forks In The Road är en grundlig genomgång av Alanis Morissette sinnestillstånd, där hon pratar om obekväma ämnen som psykisk ohälsa, missbruk och sexuellt våld. Men i samband med hennes mjuka framtoning är inte musiken avskräckande utan grundar sig ur ett tryggt perspektiv. Morissette är som en tröstande jourtjej som vet precis vad hon ska säga för att trösta och stärka. Det är berörande och mysigt i allt sitt mörker.

The Psychedelic Furs — Made of Rain

Ända sedan de första gången hörde Scary Monsters (and Super Creeps) 1980 har The Psychedelic Furs konsekvent bockat av alla de rätta rutorna, och även om det gått tre decennier sedan sist tänker de inte avvika från det på sitt första album sedan återföreningen år 2000. Här finns alltså fullt av