Sharon Van Etten - Remind Me Tomorrow

Patrik Forshage 00:00 21 Jan 2019

Mycket hinner hända på fyra år, och Sharon Van Etten är mentalt och mognadsmässigt på en helt annan plats idag än när hon släppte sitt förra album 2014. Hon har hunnit bli mamma, pluggat psykologi, skådespelat, ståuppat och kommit fram till att hon inte behöver vara lika självutlämnande i sin musik längre. Det där sista kan ju låta paradoxalt i relation till hur öppen hon är om sin livsutveckling och sina prioriteringar, men faktum är att hon med en allt mer stiliserad gothpop kraftigt markerar ytlighet och avstånd nu. Det gör henne mycket mindre angelägen än tidigare. Fortfarande finns ett mörker till exempel i monotona Memorial Day och en attraktion i suggestiva Comeback Kid, men som helhet är Remind Me Tomorrow polerad och distanserad som en försiktig Lana Del Rey eller en mild PJ Harvey.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.