serpentwithfeet - soil

Armani Maleh 00:00 10 Jun 2018

Att lyssna på serpentwithfeets debutalbum soil påminner lite om när man sitter i en biosalong och filmmusiken bidrar så mycket till intrycket att stämningen är det man kommer att minnas mest. Ljudbilderna är djupa och mörka, omfamnade av Josiah Wises R&B och gospel-rungande röst. Han tar stora steg och utforskar sina egna förmågor, som är många. invoice visar upp Wises otroliga röstregister över mäktiga gospelkörer, medan slow syrup nästan får håret på armarna att resa på sig, av något typ av obehag, som att något kryper under huden. Singeln bless ur heart avslutar serpentwithfeets debut och är så mjuk att man vill lägga sig i en pool av den. Den är den starkaste låten på skivan, men ibland når man inte den känslan förrän filmens eftertexter, när allting plötsligt makes sense. Stundvis är soil nästan lite för abstrakt att ta in, men känslan efter att ha lyssnat på albumet kommer ta lång tid innan den lämnar mig.

Kamasi Washington - Heaven and Earth

Med sin musikaliska nyfikenhet, bredd och briljans finns få samtida musiken lika spännande, lika akut angelägna som Kamasi Washington. Och med sin bakgrund hos Kendrick Lamar, sina mäktiga kaftaner och missionen att vända sig till en otålig Spotifygeneration med mäktiga temaalbum fulla av tio minuter långa improviserade jazzstycken är han så hipp att det gör ont.

The Orb – No Sounds are Out of Bounds

Engelska The Orb brukar utnämnas till grundarna av ambient house, det vill säga den genre som ofta, lite nedsättande, kallas för hissmusik. Chill, loungig electro, med sampliga konstmusikinslag, naturljudsingredienser och en slött lunkande känsla. Men idag gör Alex Paterson, bandets enda permanenta medlem sedan starten för trettio år sen, inte direkt något vare sig revolutionerande eller nyskapande. På den här skivan har han frångått minimalismen, och samarbetat med ett helt gäng musiker, vilket märks främst på de olika vokala inslagen.

Virginia Wing - Ecstatic Arrow

Alldeles för få band nämner Holger Czukay bland sina topp-tre-influenser, och bara det gör den här duon är värd uppmärksamhet. Påverkan av hans försök till pophits - Cool in the Pool och The Photo Song är särskilt angelägna i den kategorin - är påtagliga i poplåtar som The Second Shift