Sebastian Stakset – Livet efter döden

levi hielle-bergstrom 00:00 28 Mar 2020

Kampen mellan gott och ont har alltid varit central för Sebastian Stakset. Som frontman för hiphopgruppen Kartellen var mörkret i fokus och deras genomslag i början av 10-talet var enormt. Debatten om rappare som manifesterar våldskapital och drogromantik i sina texter fanns inte på samma sätt då och det märks tydligt att många av dagens unga stjärnor inspirerats av KartellenSedan Stakset lämnade gruppen för att satsa på sin solokarriär han funnit gud och blivit frälst. Han har hunnit släppa två album sedan 2016 med betydligt ljusare budskap än tidigare. De radikala förändringarna som har skett i hans liv genomsyrar också Livet efter döden. 

Storytelling har alltid varit en av Staksets styrkor som rappare. Förlorade Sonen har en tröttsam refräng men Staksets texter är lika skarpa nu som för sex år sen. Socialrealismen på Livet efter döden är oerhört tät och misären som beskrivs är grafisk. De extrema motsattsförhållandena som målas upp mellan tragiska livsöden och själslig frihet är svåra att ta in. På albumets bästa spår Mamma förlåt möts Einár och Stakset över ett beat som rimmar väl med låtarna som gjorde Sebastian känd en gång i tiden. Där känner man verkligen igen hans glöd.   

Övergången från gansterrapp till mer poppiga arrangemang gynnar inte Sebastian Stakset.  Låtar som Kallt Land och 1 på 1.000.000 blir obehagliga när poppiga refränger, återkommande lovord till gud och barnsång samsas om uppmärksamheten. Mamma förlåt lyfter dock albumet från att kännas helt ointressant. 

 

Skivbolag: 
Artist: 
0 Kommentera

Fler musikrecensioner