Satan Takes A Holiday - A New Sensation

Patrik Forshage 00:00 18 Apr 2019

Efter de sökande åren i stekande ökensol och vadande genom träskmarkerna har Satan Takes A Holiday nu bestämt klampat in i storstan. Här lyser neon och blinkar gigantiska digitala reklamskärmar, och även om bandet fortfarande bär spår av obarmhärtig hetta, insektsbett och lera är det likafullt en urbant och elektroniskt uppdaterad version av Satan Takes A Holiday som markerar sin närvaro med A New Sensation

Från 90-talet hämtar de en studioteknil där de stenhårda riffen vilar på en digital exakthet i rytmer och sound, och precis som hos ZZ Top på den tiden funkar det mycket bättre än det borde. Även i de hårdast riffande låtarna, som Unicorn och Set Me On Fire, finns en inbjudande lekfullhet. I Pilot lånar de friskt ur Devo-katalogen, medan Sessions And Cash är vänligt tuggummiglam i The Glitter Bands tradition. 

I Believe What I See (If I See In My Feed) är hårdast, smartast och bäst, tillsammans med en övercharmig Sator-urladdning i avslutande Blow. I sammanhang där tempot blir rent halsbrytande, som i Girls och i Hell Is Here med Tess De La Cour, är The Hives gravallvarliga ironi den uppenbara mallen för Satan Takes A Holiday, och det här är tillräckligt konfrontativt underhållande för att faktiskt kunna följa dem i spåren.

Artist: 
0 Kommentera

Fler musikrecensioner

The National — I Am Easy To Find

Med den baryton som sedan länge tagit sin plats bland de största - Sturt A Staples, Iggy Pop, Nick Cave och John Cale - är Matt Berninger alltid fullständigt övertygande i sin djupa förtvivlan. ”I had one thing to do, and I... couldn’t do it”, suckar han redan i inledande You Had Your Soul With You över hackande elektronik och med understöd av David Bowies basist Gail Ann Dorseys stämma (snälla snälla Gail Ann, ta äntligen itu med den där solokarriären igen!). Där sätter han tonen för The Nationals fortsatta breddning. 

Nyhetsbrev

Vill du få Nöjesguidens nyhetsbrev och inbjudningar till våra fester? Anmäl dig här!