Sarasara – Orgone

Sara Berg 00:00 7 Jul 2019

Efter sin debut-EP sajnades franska Sarah Filleur till Björks skivbolag. Efter sin debutskiva Amor Fati utnämndes hon till en av femtio ”rising stars” av The Guardian och nu kommer uppföljaren Orgone. Om man på förra skivan kunde höra spår av den techno hon förr brukade spela som dj, är den nu i princip bortsorterad. Detta är istället ganska snäll radiopop, med inspiration av fransk rap, r'nb och souliga ballader. Det är dessutom betydligt mer sång, på omväxlande franska och engelska, där parallellerna närmast kan dras till Aaliyah och Destiny's Child i indietappning. Det är egentligen bara Tinkertoy som har lite edge, med sitt släpiga och opolerade sound. I övrigt är det för putsat och intetsägande.

School of Language - 45

Albumtiteln syftar inte på vinylskivans rotationshastighet utan på ordningsnumret för USA:s nuvarande president. Som en sidosysselsättning mellan skivorna tillsammans med sin bror i Field Music har David Brewis nämligen gjort ett funkalbum om Donald Trump, och i samband med Trumps statsbesök i Storbritannien i början av juni snabbsläpptes 45 som download innan juli när vinylen hann pressas upp. Viljan till den sortens demonstration är begriplig, särskilt när den är så väl genomförd som här.

Sabaton - The Great War

Sabaton har alltid varit goda historieberättare. Om det så är om den svenske Karl XII stormaktstid, japanska samurajupproret eller tyska nazisternas framfart har deras skildringar dikterat deras musikaliska dramaturgi. Att då ett dunkelt skyttegravskrig, kännetecknat av dödliga tekniska framsteg, skulle vara det som tog dem till en ny nivå kanske inte var förväntat, men det är precis det som behövdes.