Sarah Klang - Love in the Milky Way

Sophie Winberg 00:00 8 Feb 2018

Jag vill att ni blundar med mig, sätter på Sarah Klangs magiska debut, och tillsammans visualiserar vi oss ett USA någon gång i mitten av sextiotalet. Vi befinner oss i en sömnig småstad utmed någon av de större motorvägarna i en bil som fått motorstopp. I förarsätet sitter en ung tjej, som jag är ganska säker just har rymt från sitt eget bröllop till en äldre man hon aldrig ville gifta sig med. Antagligen har hon bröllopsklänning och boots på sig, och antagligen rasslar tomma konservburkar i snören efter flyktbilen.

Sarah Klang dök upp som en (supermelankolisk) frisk fläkt på den svenska musikscenen från ingenstans och tog sin stora röst och sin tunga, känslofyllda americana med sig. Ett klassiskt sound från en annan tid, som att transporteras till ett amerikanskt mellanvästern årtionden tillbaka i tiden, fast med den adderade bonusen att du kan skippa Jim Crow-rasismen och slipper förlora sextio års socialpolitiska framgångar. Win/win!

Sarah bidrar med något stort, genuint och pampigt till den annars ganska svala, lågmälda svenska musikscenen. Något som bara få aktörer, Weeping Willows, The Ark och The Cardigans för att nämna några, lyckats med tidigare. Hur som är det svårt att förstå att ett göteborgskt 00-tal fostrat detta Nancy Sinatra’s och Paul Simon’s kärleksbarn, med inslag av Adele? Jag vet då inte.

Houman Sebghati – Skuldsaneringen

Det senaste året har den gamla generationens svenska rappare försökt hänga på och pånyttföda sina egna sedan länge döda karriärer genom den nya explosionen av svensk hiphop. Exempelvis Linda Pira, Stress eller Lilla Namo. Men Houman Sebghati tillhör inte den gamla generationen, han är mycket äldre än så. Och Sebghati försöker inte hänga på någonting nytt, snarare tvärtom.

Franska trion - Är det konstigt?

Franska trions elfte album Är det konstigt? kan inte få annat än högsta betyg. Trion är också aktuell som ett av husbanden i årets säsong av På spåret och frontas av pianisten, sångaren och poeten Matti Ollikainen.