Saigon - The Greatest Story Never Told

Nicholas Ringskog Ferrada-Noli 00:00 27 Mar 2011

Just Blaze, som tillsammans med Kanye West var Jay-Z:s och etiketten Roc-A-Fellas viktigaste ljudarkitekt, hittade 2005 en rappare som han ville ge sin fulla uppmärksamhet och sina bästa beats. Det var Saigon, och två år senare var debutalbumet färdiginspelat – men skivbolaget vägrade ge ut det eftersom det inte hade tillräckligt mycket hitpotential. Efter många turer släpps nu äntligen den fina skivan, på ett mindre skivbolag men utan konstnärliga kompromisser. Lyxiga, pampiga betonghits med melodiösa soulsamplingar, ilskna ordsvador och snötäckt New York-romantik. Ett testamente för en era då stadens hiphop betydde något.
1 Visa kommentarer (1)

Parquet Courts - Wide Awake!

Att NYC Observation låter som Buzzcocks och Total Football som Sham 69 imponerar, men det överraskar inte. Samma sak med Almost Had to Start a Fight, som är renodlad punk i Parquet Courts egen tradition, liksom Freebird 2 ännu hårdare så. Men så halvvägs slår den över i en spänstig Gang of Four-inspirerad funkworkout, och det är en genre som inte lika självklart associeras till det här Brooklynbandet.

Ozzy – Ett öga rött

Ozzys debutalbum Ett öga rött faller inte in i den fyrkantiga ramen av your average rap album. Det är större än det. Färgstarkare. Bättre. Titeln på albumet är en nick till Jonas Hassen Khemiris debutroman med samma namn, boken som introducerade Ozzy till språket och skrivandets värld vid ung ålder. På Ett öga rött smakar han på orden, vrider och vänder på dem innan han placerar dem i noga uttänkta meningar. Meningar som är skrivna på sitt egna sätt, rappade på ett eget språk.