Romare – Home

Sara Berg 21:15 1 Aug 2020

Sedan senaste skivan Love Songs: Part Two har Archie Fairhurst flyttat till den engelska landsbygden och bildat familj. Det hörs. Home är ett mysigt album, där det experimentella och spretiga har ersatts av glad, lugn och livsbejakande soulelectro. Deliverance skulle rent utav kunna fungera som en psykedelisk vaggvisa, medan Highär en somrig trädgårdsfest och You See en avlägsen släkting till Jamie xx. Den sampliga känslan i Heavenpåminner om ett tevespel. Att ljudbilden är mer analog – inspelad på en gammal orgel och pappans tolvsträngade gitarr – bidrar till det varma soundet. Detta är en ung pappaskiva.

Moonspeak – Nowanights

Robert Jallinder är en tidigare medlem i Vita Bergen. Nu har han återkommit till musiken med soloprojektet Moonspeak. Det är ett mörkt, sorgligt album med texter om att befinna sig i hopplöshetens centrum. Trots det låter det inte alltid mörkt och sorgligt, musiken rör sig mellan många känslolägen, och är stundom renodlad indierock, stundom nån slags shoegaze.

Billie Joe Armstrong – No Fun Mondays

Det ödesdigra året 2020 har tvingat alla världens artister att hålla sig hemma. Tråkigt på många sätt – men kul när kreativiteten tar sig riktningar som inte hade uppstått annars. Ingen har väl till exempel missat Miley Cyrus ruggigt bra rockcovers som släppts under pandemin?

Miley Cyrus - Plastic Heart

Headbanging, brötig sing-along, svett, tårar och totalt hängivelse. Allt känns tillåtet, i den råa och stämningsfulla värld som yrvädret Miley Cyrus bjudit in oss till. Äntligen har hon fått nära sina rötter och skapa sitt första renodlade rockalbum. Plastic Heart är en nostalgitripp, där hon oförlåtligt enar rock ‘n roll, punk, pop och disco i en vattendelande kollision.

The Smashing Pumpkins – CYR

Det generösa dubbelalbumet med 20 spår är The Smashing Pumpkins poppigaste någonsin. Gruppen rör sig allt längre ifrån sina punkiga rötter vilket jag tycker är synd. Soundet må vara nytt för bandet i fråga, men vill man lyssna på den här typen av poprock präglad av åttiotalsromantiserande så finns det bättre musik.