Ringo Starr - Zoom in

Raffaella Lindström 00:00 23 Mar 2021

Så fort blicken fastnar på EP-omslaget börjar det plötsligt att svida i ögonen. Det går liksom inte att förbise faktumet att bilden är fruktansvärd. Den före detta Beatles-trummisen ser ut som en cringe technosnubbe, som ännu inte lyckats hitta sitt eget sound.

Men den som dömer en bok utifrån omslaget får oftast ångra sig. I själva verket har ju 80-åringen ett imponerande resume. Därför är det synd att han inte framställer sig själv i ett värdigare ljus.

På den nya EP:n är mycket sig likt med artisten. Precis som vanligt svävar Ringo iväg på sitt rosa fredsmoln. Den här gången ska det fluffiga rock-molnet fajtas mot coronaviruset.  Under närmare 20 minuter hedrar Ringo både kärleken och vänskapen, som förblir stark trots pandemin. Budskapet är glasklart – det finns alltid hopp!

Den varma och trygga röst är lätt att följa efter, men så fort textraderna blir tydliga är det svårt att inte dra på mungiporna. Det är helt enkelt alldeles för corona-blödigt och smörigt. Under till exempel låten Zoom In Zoom Out sjunger han oironiskt om det digitala hjälpmedlet som används allt oftare under pandemin. Ringo talar troligtvis för många äldre då han beskriver att ”varje ögonblick är en chans att lära sig något nytt”.

Med det sagt måste man ändå medge att Ringo har nyttjat samtliga fem låtar till fullo. Musikaliskt är EP:n är fullspäckad, stjärnglansig och catchy. Den som kan förbise sången borde alltså känna sig någorlunda tillfredsställd.