Riddarna — En annan tid

Christoffer Bertzell 00:42 3 Oct 2017

När Riddarna återvänder 2017 är det med karriärens största kliv då de har framgångsrikt möblerat om deras ganska stökiga rock till en mer ordnad form. Det är fortfarande ett brusigt hopkok av poppig proggrock, postpunk och fuzzig hårdrock, ett sound som också känns igen i de svenska projekten Flykten och Drömriket, men det står klart att bandet har städat upp framför sig mer på detta album.

Både produktionen och låtarna är renare än tidigare. Distortionen har dragits ner till förmån för att lyfta instrumentens melodiska kraft, vilket även lämnar utrymme för sången att breda ut sig ännu mer. De svenska texterna får då en större slagkraftighet, något som verkligen gynnar dem.

Snoh Aalegra – Ugh, Those Feels Again

Snoh Aalegra har, trots en imponerande karriär, lyckas hålla sig precis utanför den svenska allmänhetens synfält. Uppsalas egen r’n’b-drottning har sedan hon lämnade staden blivit samplad av Drake, jobbat med hiphoplegenden Common och haft Prince som mentor. Hennes förra album Feels, som kom ut 2017, fick ett varmt mottagande. På Ugh, Those Feels Again hittar Aalegra tillbaks till samma varma sound. Det doftar av Brandy och Sade när Aalegra tar ton på albumet som borde väcka Sveriges uppmärksamhet.

Shura - Forevher

Forevher är en tidskapsel över artisten Shura distansförhållande. Det är en romantisk kärlekshistoria mellan två storstäder, berättad genom ett modernt filtret av obesvarade sms och långa nätter framför Skype. Av egen erfarenhet vet jag att långdistans är cirka det sämsta som finns, och för alla er som befinner sig i det just nu är detta verk en mycket ynklig tröst.

Lizzo - Cuz I Love You

Av någon anledning missade vi denna platta när den kom och det är hög tid att rätta den missen. Cuz I Love You blev nämligen Lizzos biljett till superstardom. Den startade en raketkarriär som bara väntat på att få lyfta, och sedan släppet har Lizzo setts på några av de största scenerna i världen bredvid några av de mest inflytelserika kollaboratörerna just nu.