Raleigh Ritchie – Andy

levi hielle-bergstrom 19:47 26 Jun 2020

Jacob Anderson har många strängar på sin lyra. Under sitt alias Raleigh Ritchie, som han har hämtat från två karaktärer i filmen The Royal Tenenbaums, har han hittills hunnit släppa en fullängdare och gästat Stormzy på det hyllade albumet Gang Signs & PrayersMånga känner dock igen honom som karaktären Grey Worm från Game Of Thrones. Skådespelarkarriären har hittills varit mer framgångsrik än musikkarriären, och i ljuset av hans senaste album Andy är det inte så konstigt.

På Andy drar sig Raleigh Ritchie mot det filmiska och dramatiska, både i ljudbilden och i texterna. Artister som Woodkid har tidigare bevisat att bombastiska och filmiska inslag i populärmusik kan göra underverk. Men på Andy känns kombination mest förvirrande. Pinsamma textrader som ”Let´s be squares in a round world” från låten Squares gifter sig dåligt med stråkarrangemang och maffiga basgångar. Låten Sadboi tar i viktiga frågor om psykisk ohälsa men den plojiga produktionen och Raleigh Ritchies teatrala framförande får en att rygga tillbaka och bli irriterad.

Det finns en ljuspunkt på albumet. På Party Fear hittar Raleigh Ritchie balansen mellan den lekfulla produktionen och sina beskrivande texter vilket resulterar i en fin R&B-doftande ballad om osäkerhet. I övrigt är Raleigh Ritchies smetiga texter och röriga produktioner inte särskilt imponerade.