Rae Sremmurd – SR3MM

Armani Maleh 07:40 7 May 2018

Det har tisslats och tasslats länge om när Rae Sremmurds tredje album skulle nå våra trumhinnor. Bröderna Swae Lee och Slim Jxmmi, genierna bakom den framgångsrika duon, har inte varit blyga med smakprov från deras nya projekt och givmilt bjudit på singlar åt höger och vänster, både som grupp och som soloartister. Det har varit svårt att greppa när och hur alla dessa projekt skulle se dagens ljus, men releasen av SR3MM förklarar allt.

Bröderna tar tillfället i akt och släpper tre skivor i ett och samma släpp. SR3MM består nämligen av tre delar – SR3MM, gruppens tredje album, Swaecation och Jxmtro – Swae Lee respektive Slim Jxmmis solodebuter. På varsin skiva får de utrymme att ta ut svängarna på sitt sätt, utan att behöva hålla sig inom ramen som är Rae Sremmurd, ungefär som Big Boi och Andre3000 gör på OutKasts Speakerboxxx/The Love Below. Det är därför svårt att skriva en åsikt om släppet som en skiva, och enklast är nästan att gå igenom den baklänges.

Jxmtro är den minst spännande av de tre, men trots det är standarden hög. Slim Jxmmi låter som en smutsigare Rae Sremmurd, eller rättare sagt låter det som gruppen på deras debutskiva 2015. Jag har svårt att avgöra om han tagit ett steg tillbaka eller om han bara gör det han är bra på. Men det är svårt att förneka att Jxmtro är ruskigt bra – Anti-Social Smokers Club med Zoë Kravitz bidrar mycket till detta.

Swae Lee är helt tvärtom. På Swaecation tar han hundra steg fram och lägger rappen på hyllan för sången. I en dimma av poppiga trummor och romantiska melodier känns det som att vara i sommaren själv. Det är en frisk fläkt i den hiphopatmosfären idag som kantas mycket av antingen trap eller afrobeat – Offshore med Young Thug som gäst är helt magisk.

Brödernas enskilda utvecklingar möts på SR3MM, där albumet är ytterligare en pokal på prishyllan i Rae Sremmurds segertåg. Tillsammans lyckas de hitta ett nyskapande uttryck som ändå har deras unika karaktär, ibland hörs dock Swae Lees input extra mycket, men detta för mig är bara positivt. Denna delen av albumet peakar med The Weeknd-samarbetet Bedtime Stories, och jag hoppas att detta inte är slutet för succéduon, utan att möjligheten till den enskilda framgången ger mer kreativitet och lekfullhet för Rae Sremmurd.