The Plastic Pals - Good Karma Café

Patrik Forshage 00:00 26 Sep 2008

Vore de engelsmän eller amerikaner vore de välförtjänta kulthjältar. Kolla videon.Hade Håkan Soold varit engelsman eller amerikan hade han tillhört en utvald skara internationellt erkända men mycket måttligt säljande kulthjältar. Med sin högkvalitativa och småpsykedeliska rock, sina smidiga gitarrslingor nästan på Tom Verlaine-nivå och sin habila röst ganska nära Ian McNabb (se det som en rekommendation) borde han sorteras in bland just sådana artister, tillsammans med Richard Lloyd, Chris Spedding och Matthew Sweet. Hans bakgrund i klassiska Dom Dummaste, vars Lars Cleveman gästar här, skulle ha bidragit till kulten, medan gäster som Green on Reds Chris Cacavas hade varit manna för finsmakarna. Nu är Håkan Soold och hans plastkompisar inte engelsmän eller amerikaner utan svenskar, och det gör kulten nästan försumligt liten. Den som hittar till Plastic Pals andra vägar är dock att gratulera.

Chemtrails - Cuckoo Spit EP

När jag bodde i USA (japp, här kommer det igen..!) så hörde jag bandet Julia Brown (inte att förväxlas med artisten med samma namn) för första gången. Det var min soon to be-pojkvän som skickade låten Library till mig och jag tänkte: ingenting i världshistorien kommer någonsin slå det här. Det är svårt att förklara varför, och jag är ganska säker på att ca ingen annan känner så för dem.

Nord & Syd - 80%

För fem år sedan debuterade Nord & Syd med den kritikerrosade plattan Som en människa och nu är de äntligen tillbaka med nytt material. Om du undrar varför det dröjt så lång tid med att följa upp succén så beror det på följande: bandmedlemmarna har skaffat fem barn, haft två diskbråck, flyttat sex gånger, inlett nya relationer och bytt jobb ca tio gånger.

Jag blir utbränd av att läsa det.

Jonas Bergsten - Varm vidrig sommar

På sitt andra album fortsätter Jonas Bergsten sjunga välbalanserad och skevt fraserad vispop med privata livsiakttagelser och stadig lokalförankring i Umeå i såväl texter som Annika Norlin-duett. Deras Minnet kanske väljer bort det dåliga är ett av flera utmärkta spår, intill den spröda Säg nånting som gör att jag kan och den politiskt förtvivlade Fiender. Men hur sympatiskt och trevligt det än är blir det aldrig angeläget.