Petter – Vart trött sen 98

Greta Olsson 12:00 15 Sep 2023

Petter firar 25 år som artist och släpper i samband med det en kompott av nyversioner, b-sidor och osläppta låtar, i form av ett album med namnet Vart trött sen 98. Att vara relevant på den svenska musikhimmelen i 25 år är något som är få förunnat, men Petter är en av dem som har varit ständigt relevant. Han har under åren släppt musik frekvent, så för en sådan produktiv artist borde det finnas ett antal diamanter att välja ut till ett jubileumsalbum.

Albumet börjar med Längesen epilog som haft många olika former under åren och senast trendat bland ungdomarna på Tiktok. I denna version är den mer innerlig och varm och gästas av Simon Superti som höjer låten ytterligare ett snäpp. En annan klassiker från 2013 är Håll om mig med Daniel Adams-Ray. Låten påminner om hur bra Petter är på samarbeten vilket gör att den kommer att hålla minst tio år till.

Det finns dock några spår på albumet som skaver, tråkar ut eller inte känns tillräckligt bra för att hålla standarden att platsa på en jubileumsplatta. Singeln Vinnare & Förlorare med Michaela från tidigare i somras är en av dem. Den lyckas inte fånga in en och budskapet om just vinnare och förlorare känns lite uttjatat. Barolo med David Jassy är också ett av de spår som inte fastnar. Den saknar det lilla extra och faller lätt in i mängden som en generisk festlåt lätt gör.

Stockholmsnatt feat. Linn & Freddie Cruger/Red Astaire, Svart sol med Michaela samt Kärleken gästad av Magnus Carlsson höjer albumet och är några av plattans starkaste spår. Men bäst är En kall vinternatt som är en osläppt låt från 2012. Den är mörk och rå, men inte på ett obekvämt sätt, utan på ett ärligt och avklätt sätt som gör att man vill lyssna om och om igen.

Den avslutande låten Drömmar gästas av Thomas Rusiak och Profilen och är en demo från 1997. Den påminner om vart allt började och i synnerhet den briljans som Petter debuterade med och som i sin tur gjorde honom stor. Trots att Vart trött sen 98 har några dalar så finns det övervägande toppar på skivan som bevisar att Petter är värd sin relevans. Man är ju trots allt inte ständigt betydelsefull för den svenska rap- och musikvärlden om man inte har det där lilla extra som Petter bevisligen fortfarande har.